Domů » Články » Flåmsbana

Flåmsbana

Flåmsbana je malá lokální železnice ispolečnost vkraji Sogn og Fjordane vNorsku, vzdálená přibližně 216 km severozápadně od Osla. Trať tvoří spojku mezi městečkem Flåm, ležící na břehu Aurlandsfjordu, pokračování Sognefjordu azastávkou Myrdal, na trati OsloBergen (zroku 1909). Stavba tratě byla zahájena vroce 1923 atrvala 20let. Vsoučasné době je traťový provoz zaměřen na turistiku. Trať patří mezi nejstrmější železniční dráhy sadhezním provozem na světě.

Trať prochází přírodně pěkným horským údolím říčky Flåmselva, která vytéká zjezera Reinungavatnet poblíž horní stanice Myrdal. Pod jezerem Reinungavatnet je zastávka Kjosfossen, ze které je krásný pohled na vodopád. Pro zatraktivnění místa vystupuje pro turisty na kamenech pod vodopádem víla za doprovodu reprodukované hudby (r. 2007). Souprava na celé trati zastavuje jen na dvou místech, při míjení vlaků uBerekvamu av zastávce pod vodopádem. Souběžně údolím vede ihorská silnice, která vrcholový úsek pod horou Myrdalsberget překonává 21serpentinami. Vdolní části prochází trať údolím, kde okolní vrcholy dosahují výšky až 1400m, přitom dolní stanice ve Flåm je pouhé 2metry nad hladinou moře.

Trať je označována jako mistrovské dílo stavitelů a projekce tratě. Na celkové délce tratě 20,2 km je celkem 20 tunelů v celkové délce 5,7km, to je 1/4 celkové délky tratě.

Ipřes velký sklon tratě je trať pouze adhezní (běžný styk kola a kolejnice). Proto jsou tamní vlaky vybaveny pěti brzdovými systémy.

Mezi horní a dolní stanicí je na délku 20,2km převýšení 865,5m (též se uvádí 863,6m), což představuje průměrný sklon tratě 42,75‰. V nejstrmějším místě má trať podélný sklon (stoupání) 55,6‰. Podle textů na stránkách provozovatele dráhy a dokumentačního střediska věnujícímu se této dráze má 80% délky tratě stoupání 55‰, což tuto trať řadí mezi nejstrmější železniční tratě normálního rozchodu sadhezním provozem na světě.[5][6] Podle technických informací na webu provozovatele je údaj 55‰ maximální stoupání této trati, zatímco údaj o 79,3% délky trati se vztahuje k 16km úseku, kde je stoupání vyšší než 28 ‰.[7]

Podle popisku k dokumentárnímu videu norské veřejnoprávní mediální společnosti NRK na webu Gonorsk.com či podle železničního modeláře a cestovatele Sveina Sæbø je tato trať třetí nejstrmější adhezní dráhou normálního rozchodu na světě.[8][9] Dokument[10] německého železničního dopravce Deutsche Bahn zároveň uvádí 3 adhezní dráhy s normálním rozchodem, které Flåmsbanu překonávají z hlediska maximální hodnoty podélného sklonu trati.

V liniovém zobrazení tratě je u stanic a zastávek uvedena kilometráž, rok jejich výstavby a výška nad mořem. U tunelů je uvedeno období jejich ražby a jejich délka. Zastávka Kårdal je mimo provoz. Zastávka Kjosfossen je částečně tesána ve skále.